Pentagrammi

Tikkipeli, kehittänyt ja ideoinut Kalle Marjola, Tommi Nirha ja Daniel Davis 2004. Viimeisin päivitys 9.3.2004.

Yleistä

Pentagrammi on viiden hengen tikkipeli. Sitä pelataan normaalilla pelikorttipakalla (52 korttia) johon on lisätty 3 jokeria. Peliä pelataan "pentagrammin muodossa", eli vuoro siirtyy aina 2 pelaajaa vasemmalle hypäten joka toisen yli.

Pentagrammi on tikkipeli, jossa on maapakko, muttei valttipakkoa eikä ylimenopakkoa. Näissä ohjeissa ei tarkemmin kerrota tikkipelien perusteita, mutta erittäin lyhyesti: tikin voittaa aina suurin samaa maata oleva kortti, tai suurin valtti. Maata on pakko tunnistaa, jos sitä kädessä on, mutta jos pelattua maata ei ole, valttiakaan ei ole pakko pelata. Tikin voittanut pelaaja aloittaa seuraavan tikin.

Pelipakka

Peliä pelataan normaalilla 52 kortin pakalla, johon on lisätty 3 jokeria. Ässä on maan korkein kortti. Jokeri on aina kysyttyä maata mutta arvottomin. Pata on aina valttia.

Pelin aloitus

Kierroksen alussa kortit sekoitetaan ja jaetaan tasan pelaajien kesken, 11 korttia jokaiselle pelaajalle.

Jokainen pelaaja antaa (piilossa) molemmille vierustovereilleen yhden kortin kädestään. Kortti voi olla mikä vaan eikä saamiaan kortteja saa katsoa ennenkuin on antanut itse kortit eteenpäin.

Ensimmäisen tikin aloittaa jakaja. Jakovuoro vaihtuu yksi pelaaja myötäpäivään kierrosten välillä.

Pelin kulku

Edellisen tikin voittanut pelaaja aloittaa aina seuraavan pelaamisen. Tikkiä pelatessa jokainen pelaa yhden kortin kädestään. Pelausjärjestys on myötäpäivään tikin aloittaneesta, hypäten aina joka toisen yli.

Maapakko on, muttei ylimenopakkoa. Jos pelattua maata ei ole, saa pelata haluamansa kortin. Jos pelattu kortti on pataa (valtti) (eikä kysytty maa ole pataa), voittaa se tikin, jos se on isoin pelattu pata. Valttipakkoa ei kuitenkaan ole, eli jos pelaajalla ei ole kysyttyä maata, saa hän pelata minkä tahansa muun kortin.

Jokeri: jokeri on aina kysyttyä maata mutta arvottomin kortti eli se ei voi koskaan voittaa tikkiä. Jos tikin aloittaa jokerilla, seuraava pelaaja voi pelata ihan minkä tahansa kortin ja tämä kortti määrää kysytyn maan. Seuraava pelaaja voi myös pelata jokerin, jolloin kysytyn maan määräytyminen siirtyy jälleen seuraavalle pelaajalle. Jokeria ei ole pakko pelata vaikka pelaajalla ei olisikaan kysyttyä maata.

Pisteytys

Pistelaskusysteemillä pyritään tasoittamaan huonon tai hyvän jaon vaikutusta, ja se aiheuttaa peliin muista tikkipeleistä poikkeavan strategisen elementin.

Jokainen tikki, jonka pelaaja voittaa, on piste. Tikki on samalla piste myös molemmille pelaajille jotka istuvat tätä pelaajaa vastapäätä! (eli pelausvuorossa seuraava ja juuri ennen). Saadut pisteet kannattaa merkitä heti kun pelatut kortit käännetään ylösalaisin. Pisteet merkitään kortti poispäin osoittamalla, pisteettömät pelatut kortit laittamalla ne poikittain.

Pelin voittaa se, joka kerää eniten pisteitä. Käytännössä pelin voittaminen vaatii, että molemmat vastapäätä olevat keräävät jonkun verran tikkejä mutta itse kerää enemmän kuin vieressä istuvat. Jos vain yksi tai kaksi pelaajaa kerää kaikki tikit, peli päättyy helposti tasapeliksi joka ratkeaa muilla keinoin.

Tasapisteet: jos pelaajien pisteet ovat lopussa tasan, käytetään heidän keskenään seuraavia vertailuja:

  1. Pelaaja, jolla vähiten patoja
  2. Pelaaja, jolla pienin hertta
  3. Pelaaja, jolla pienin ruutu
  4. Pelaaja, jolla pienin risti
(alempia sääntöjä harvemmin tarvitaan, mutta aina on teoreettisti mahdollista ettei kummallakaan ole tiettyä maata)

Kallen kotisivu