Mercantia [italialainen ballo 1400-luvulta] {rekonstruktio (C) Atro Kajaste 2006} - kaksi paria parijonossa - - ensimmäisessä parissa mies [A] ja nainen tavalliseen tapaan (mies vasemmalla), toisessa parissa kaksi miestä [B ja C] keskenään - === Osa 1: kuljetaan yhdessä [4 tahtia 6/8 S, kolme kertaa => 12] tauko ja 11 saltarelloa parijonomuodostelmassa, aloittaen sisäjalalla (tanssin 2. ja 3. kerralla 12 saltarelloa, aloittaen ulkojalalla) === Osa 2: miehet eroavat [3 tahtia 4/4 Q, kaksi kertaa => 6] B ja C eroavat toisistaan 6 meza ripresalla sivuttain === Osa 3: A lähtee pois [4 tahtia 6/4 B => 4] nainen tekee mezavoltan yhdellä doppiolla vastapäivään A tanssii 3 doppiota eteenpäin (v-o-v) jääden katsomaan poispäin muista === Osa 4: liehittely [4 tahtia 6/4 B, kaksi kertaa => 8] B lähestyy naista sempio-sempio-doppio (v-o-v), koskettaa tämän oikeaa kättä ja kääntyy poispäin ajattomalla mezavoltalla vasemmalle B palaa takaisin paikalleen: sempio-sempio-doppio (o-v-o) ja ajaton mezavolta oikealle, samalla kun nainen tekee volta del gioioson C tekee saman minkä B äsken, nainen vastaavasti volta del gioiosonsa === Osa 5: "ei tässä yhtään mitään..." [1 tahti 3/4, 2 tahtia 6/4 => 3] A tekee mezavoltan oikealle (oikealla jalalla) kääntyen kohti muita B ja C vaihtavat paikkaa 2 saltarellolla (v-o) ottaen toisiaan oikeista käsistä kiinni, molemmat kääntyvät lopuksi kohti A:ta ja naista === Osa 6: A palaa takaisin [2 tahtia 4/4, 1 tahti 3/4 => 3] A tanssii 2 saltarelloa (v-o) päätyen naisen vasemman olkapään taakse, vaihtaa painon vasemmalle jalalle ja koskettaa naista olalle nainen tekee mezavoltan oikealle (oikealla jalalla) kääntyen kohti A:ta, samalla kun A tekee ripresan oikealle, ja he päätyvät kasvokkain === Osa 7: tervehdys ja vaihdetaan osia [4 tahtia 6/4 B => 4] A ja nainen tekevät riverenzan toisilleen (vasemmalla jalalla) kaikki tekevät 2 continenzaa (oikea-vasen) A ja C vaihtavat paikkaa sempio-sempio-doppio (o-v-o), ohittaen vasemmalta, samalla kun B ja nainen tekevät volta del gioioson === Alusta uudelleen Tanssijat ovat taas alkuperäisessä muodostelmassa, paitsi että miehet ovat vaihtaneet paikkoja "yhden paikan vastapäivään" (alkuperäinen C on nyt naisen parina, A ja B keskenään). Tanssi toistetaan vielä kaksi kertaa alusta uudelleen senhetkisillä rooleilla, jolloin kolmannen kerran jälkeen ollaan palattu takaisin tanssin aloittaneeseen järjestykseen.